Regulacja falownikowa 87 Hz
dla wentylatorów transportowych o wysokich podciśnieniach
Dla precyzyjnego doboru parametrów pracy wentylatora transportowego t.j. wydatku (w m3/h) i spiętrzenia całkowitego (w Pa) korzystne jest wykorzystanie całego dostępnego zakresu charakterystyk wentylatora dla różnych jego obrotów.
W wentylatorach transportowych z napędem bezpośrednim wykorzystywane są silniki dwubiegunowe (2p=2) o stałych obrotach około 2920 1/min. To znacznie ogranicza możliwości doboru parametrów punktu pracy.
Napędy pasowe wentylatorów umożliwiają wprawdzie zmianę obrotów wentylatora, ale czynią to skokowo w zależności od dobranego przełożenia przekładni pasowej. Zmiana jednych obrotów na inne wymaga zmiany kół pasowych i pasów. Wentylatory z napędem pasowym są zdecydowanie droższe od wentylatorów z napędem bezpośrednim.
Regulacja falownikowa wentylatorów z napędem bezpośrednim umożliwia płynną regulację obrotów silnika wentylatora bez konieczności ponoszenia dodatkowych nakładów.
Jest szybka i wygodna.
Szczególnie w technologii 87 Hz.
Technologia polega na wykorzystaniu właściwości falownika polegającej na utrzymywaniu liniowego przebiegu charakterystyki U/f aż do 87 Hz. Dzięki temu w zakresie regulacji obrotów wentylatora w zakresie od 50 Hz do 87 Hz moment silnika pozostaje stały. Dla realizacji takiej regulacji dobiera się silniki czterobiegunowe (2p=4) o znamionowych obrotach około 1430 1/min - przy 50 Hz oczywiście.
Możemy wiec dysponować obrotami w zakresie od około 1430 do około 2500 1/min.
Jest to bardzo szeroki zakres regulacji obrotów, nadto regulacja tych obrotów jest płynna. Możemy więc dysponować całą rodziną charakterystyk wentylatorów w zależności od ich obrotów mogąc dokonać właściwego doboru punktu pracy.
Nadto w regulacji tego typu możemy dobrać silnik 4-biegunowy o mniejszej mocy niż silnik 2-biegunowy, co przekłada się na niższe koszty jego zakupu. Doboru silnika należy dokonać kierując się wartością momentu koniecznego dla obrotów wentylatora około 2500 1/min. Wielkość falownika wynika z wielkości prądu jaki będzie pobierał silnik przy zasilaniu częstotliwością 87 Hz. W tym przypadku silnik o uzwojeniu 230/400 V 50 tr./gw. należy połączyć w trójkąt. Wielkość falownika należy dobrać do wielkości prądu silnika połączonego w trójkąt - podanego na jego tabliczce znamionowej. W zależności od typu falownika i samego silnika, będzie to falownik większy o jeden lub czasami dwa poziomy w stosunku do mocy silnika. Dla przykładu dla silnika 3,0 kW 1400 obr/min 230/400V 50 Hz należy dobrać falownik 4,0 lub nawet 5,5 kW w zależności od producenta falownika. W zależności od producenta falowniki opisane jako tej samej mocy maja różne wielkości maksymalnego prądu wyjściowego.
Koszty zakupu wentylatora z falownikiem do jego regulacji są porównywalne do kosztów zakupu wentylatora z napędem bezpośrednim, ale z silnikiem o wyższej mocy do których trzeba doliczyć koszt urządzeń rozruchowych gwiazda-trójkąt. Koszty zakupu wentylatorów z napędem pasowym są znacznie wyższe niż koszty wentylatorów z napędem bezpośrednim, również w tym przypadku należy doliczyć koszty urządzeń rozruchowych.
Nie wiadomo jak wycenić niezrównane możliwości regulacyjne wentylatorów z napędem bezpośrednim i z silnikami sterowanymi falownikami. Najprościej można stwierdzić iż niewielka zmiana obrotów skutkuje znacznymi zmianami mocy pobieranej ( w proporcji do zmiany obrotów podniesionej do 3 potęgi). Przykładowo, zmiana obrotów o 10% zmienia wydatek wentylatora również o 10%, zmienia spiętrzenie całkowite o około 20%, a moc pobieraną o około 30%.
Zwiększając obroty będziemy uzyskiwać lepsze parametry wentylatora, ale koszty energii wzrosną, zmniejszając natomiast obroty parametry wentylatora pogarszają się, ale oszczędności w kosztach energii są znaczne.
Zmniejszanie obrotów wentylatora zmniejsza jego hałas, co wydaje się również istotnym, acz trudnym do wycenienia parametrem.
Regulacji takich można dokonywać ręcznie w zależności od potrzeb lub automatycznie w proporcji do mierzonych podciśnień i wg ustalonych algorytmów działania.
Przykład analizy doboru punktu pracy wentylatora WTR 2020 w technologii regulacji falownikowej 87 Hz. Linie prędkości obrotowych są przykładowe
- można wyznaczyć dowolną prędkość z zaznaczonego zakresu - konieczną do doboru punktu pracy wentylatora.
Żółtym kolorem oznaczono dostępny zakres charakterystyk oraz zakres odpowiadającego im pola mocy.
Wentylator, Fan, Radial fan,
Wentylator transportowy,
Wentylator przemysłowy,
Wentylator promieniowy,
Wentylator wysokoprężny,
Wentylator wysokociśnieniowy,
Wentylatory do trocin,
Wentylatory producent,
Transport pneumatyczny,
Przemieszczanie mas
regulacja falownik.
|
Poniedziałek - Piątek: 7.00 - 15.00 |
|
Sobota: Nieczynne |
|
Niedziela: Nieczynne |
|
Adres: Zakład Urządzeń Techniki Powietrza Sp. z o.o. 41-407 Imielin ul. Hallera 39 |
|
Telefon: +48 32 222 54 34 +48 501 211 727 |
|
E-mail: aerowent@aerowent.pl |